lørdag 12. mars 2011

Hvordan lærer vi motoriske evner?

Denne boken er ett must for alle som ønsker å svare på spørsmålet: Hvordan lærer vi motoriske evner?
Hvorfor virker det som om noen bare tar opp en golfkølle og begynner å svinge den som de ikke har gjort annet i livet sitt. Hva er det disse menneskene gjør som ikke jeg gjør? Har de en spesiell evne? Eller er det talent?

Personlig tror jeg ikke på talent. Jeg tror på hard arbeid. Etter å ha lest denne boken (og andre som jeg skal dele med meg) har jeg også fått ett klarere bilde av hva som får noen til å ta lettere til seg ting enn andre. I følge Gabriele Wulf PhD har dette noe med hvor vi leder vårt fokus under utførelse og trening.

Hun separerer disse fokusene i interne og eksterne fokus. Inter fokus er ett fokus på kroppen og hva du vil at denne skal gjøre. Ekstern fokus for oss golfere er på selve golfkøllen. Den eneste tingen som faktisk kan sende ballen dit du vil!
Wulf og hennes kollegaer gjorde en hel del tester med de forskjellige fokusene. Testene var blandt annet balanse tester, golf pitching og putting, baseball, basketball, volleyball og surfing.

I alle testene var det eksterne fokuset det mest overlegne når det gjaldt å lære nye ting og utførelse av disse oppgavene. I erfarne utøvere ble testobjektene faktisk værre når de fikk ett internt fokus!

Så her er et hint. Finn ut hva du vil at golfkøllen din skal gjøre, og tren på det!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar