søndag 1. mai 2011

Hvordan lærer vi?

Albert Einstein sa : "Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."

Husker du hvordan du lærte å gå? Å kaste eller sparke en ball? Få, kanskje ingen, husker disse tingene fordi vi var for små til å huske. Så hvordan skjedde det. Tror du at du fikk noe instruksjon når du skulle lære å gå. Fortalte mor og far at du måtte passe på at du var i balanse, sette en fot foran den andre, viste de deg video av andre som gikk og prøvde å få deg til å kopiere deres måte å gå på. Svaret er selvfølgelig nei. Du fikk en oppgave. Mor eller far holdt armene sine ut mot deg og ba deg om å komme til de. Hvis du falt stoppet de deg ikke for å fortelle hva du gjorde feil. De smilte mot deg, armene ut, og sa prøv igjen. Du måtte finne ut hvordan!

Det er slik du har lært stort sett alt det du gjør som krever noe som helst form for kordinasjon i livet ditt. Hvorfor skulle golf være anderledes? Er vi mest opptatt av å finne vår sving, eller noen annens. Jeg har også filmet kunder og sammenlignet de med proer vi ser på TV. For det så ber jeg så mye om unnskyldning! Jeg visste rett og slett ikke bedre. I disse dager er situasjonen ganske anderledes. Jeg ser det som min oppgave å hjelpe deg med å finne din sving. Den svingen som du kan repetere hver eneste gang fordi den er din. Den vil kanskje ikke se ut som Ernie Els' sving eller Rory McIlroy, men forhåpentligvis vil den gi deg kontroll over golfballen (som er hele meningen med spillet!).

Hvis du vil finne din sving så må du, på samme måte som når du lærte å gå, prøve og feile. Prøve igjen, feile mindre, og til slutt finne svingen som fungerer for deg. Jeg har egentlig lyst til å gå så langt som å si at ingen resultater vi får er feil. Det er bare ett resultat som du ikke vil ha. Mitt spørsmål blir da; Hva må du forandre for å forandre resultatet? Hvordan vil forandringen påvirke hva du må gjøre med golfkøllen? Prøve, feile, prøve igjen.

Lykke til!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar